Voedingsadvies voor de CrossFit® Moves Winter Games 2019

Beste atleten,

Nog even en het is zover, de start van de CrossFit® Moves Winter Games 2019! Hoog tijd dus om aan jullie maaltijden te beginnen denken. Wat heb je zeker nodig? Chips, cornflakes, melk, bicky burgers en cola. NIET DUS!! Wat eten jullie dan best wel tijdens de Winter Games? Hieronder wat wijze raad van onze foodcoach Marlies over wat jullie best eten tijdens een competitiedag:

Marlies Huysentruyt bereidt een groene smoothie voor

Wijze raad van foodcoach Marlies

Zorg er voor dat je de dag vooraf zeker voldoende water drinkt. Dit heeft een rechtstreeks en positieve invloed op je sport prestaties tijden de Winter Games.

2 a 3 uren vooraleer de eerste workout plaatsvind eet je best een power ontbijtje. Een power ontbijt bevat zowel koolhydraten, dat voor de nodige energie, en eiwitten. De voeding voor onze spieren. Gezonde vetten mogen er ook niet aan ontbreken. Hieronder een paar voorbeelden.

Havermoutpap met banaan
Deze ontbijtpap van havermout en banaan is een echt sportontbijt. Meng er een schep eiwitpoeder bij en werk af met een eetlepel amandelpasta, een handje vol noten of kokosschilfers.

Eieromelet
Bereid een omelet voor van 1 eigeel en 2 a 3 eiwitten. Voeg nog een halve avocado toe voor de gezonde vetten en een geroosterde boterham voor je koolhydraten.

Smoothie
Je kan ook een power smoothie bereiden met volgende ingrediënten: één mango, een handvol spinazieblaadjes en een halve avocado. Voeg zeker nog 2 scheppen eiwitpoeder toe en blend het geheeld met 300ml water of plantaardige melk. Wil je er nog gezonde vetten bij? Voeg dan een halve koffielepel kokosolie toe aan je smoothie.

Zoals eerder al gezegd is het ook belangrijk om vooraf en tussen de workouts door voldoende te drinken. Tussendoor doe je er goed aan om water te mengen met één schep BCAA poeder. Deze kan je terug vinden op mijn webshop. Je kan ook een hydraterend drankje nuttigen. Dit zorgt voor de nodige elektrolyten zodat de vochtbalans behouden blijft. De BCAA’s zijn belangrijke aminozuren voor de spieren.

Tussen de workouts hebben jullie ook nood aan het aanvullen van energie en het voeden van je spieren. Maak dus verschillende kleine snacks. Hieronder enkele voorbeelden van goed samengestelde snacks.

  • Paleo bananenbrood. Je vind het recept op mijn blog
  • Rijst met kip en gekookte of gestoofde groentjes. Bij voorkeur de groentjes mixen tot een soort van sausje.
  • Eiwitrepen. Deze zijn te koop in de box tijdens de Winter Games.
  • Een eiwit shake van 250 ml water, 2 scheppen eiwitpoeder en een banaan.

Als je er nood aan hebt kan je net voor een workout wat snelle suikers innemen. Dat kan een stukje banaan zijn of een paar Haribo snoepjes. Ik raad altijd aan om alles vooraf eens te testen. De ideale voeding is voor iedereen verschillend. Ook de porties en tijdstippen zijn afhankelijk van je eigen voorkeur.

Ik wens jullie veel succes!